söndag 29 juli 2012

Dag 69. Stor-Snäckhamnen (29 km)



(Foto: Kvällspaddling utmed Kågnäsets norrsida.)

Det låg något dåligt i luften. Först tänkte jag att det kanske berodde på nattens smattrande skyfall och dundrande åska, men när jag kom ut på vattnet från min skyddade vik stod det klart att ett nytt oväder var på väg in. Vågorna blev allt mer orediga och himlen ville rasa.

Och till slut rasade verkligen allt. Jag fick söka skydd, tydligen i Bureå denna gång. Återigen, som så många gånger tidigare under resan, gick en möjlig idé för de närmaste timmarna över i något helt annat. Absolut ingenting i denna "vardag" går att förutse.

Det blev hela fem timmar i Bureå innan jag kände mig "klar". Först ett långt besök i värmen på mysiga Café Hembygdsgården, sedan ett oväntat möte med skogshuggaren och kroppsterapeuten Bob Glänta. Det blev ett bra samtal om natur och djupekologi, om omvärldens dragkrafter och om det omöjliga i att på riktigt (klichéer exkluderade) leva i stunden i just det samhälle vi har skapat oss. Vi dras hela tiden bort från oss själva, till något annat, till marknaden, till framtiden. Det är svårt att värja sig.

Ett sätt att värja sig kan vara att paddla ut till en enslig ö i Bottenviken och leva enkom på cyanobakterier och DDT-kryddad tungmetalltorsk under ett par månader. Jag gjorde ett försök idag, efter mina många timmar inne i Bureå och efter en stärkande långbastu i gästhamnen. Men jag kom bara till Stor-Snäckhamnen, via Skelleftebukten och Hålfjärden, innan den sena kvällen la sig över dagen.

Undrar om det finns någon bra shopping här på stranden, kanske något "all inclusive" av något slag, något redan färdigtänkt och klart ... Låta någon annan äga min tanke och tid. Och betala för det.

Eller så är det fortsatt "almost all excluded" som gäller. Det är nog min melodi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar